Jumat, 16 Juni 2017

Resepi kacang chickpea "telur"

Telur kacang chickpea ini tentu saja tidak telur. Tauhu, bergelora dengan tepung chickpea, memberikan otot protein tambahan, serta mengekalkan "telur" daripada mengeringkannya. Tambah banyak sayur-sayuran, seperti lada hijau, tomato, dan kentang panggang, untuk lebih lazat di meja sarapan pagi.

Kembali apabila saya makan telur, satu-satunya jenis telur yang saya akan makan, jika saya dapat membantunya, digegarkan. Diwarnai dengan krim dan mentega dan dihidangkan pada roti bakar, atau rambun cara India, dengan rempah-rempah dan herba dan bawang, dan disajikan dengan chapati atau roti. Kedua-duanya lazat.



Selepas pergi ke vegan, saya beralih kepada merebak tauhu atau tepung chickpea, tetapi saya tidak merayu kepada saya. Tauhu itu, tidak kira betapa banyak rempah dan herba yang saya tambah ke dalam campuran, tidak pernah cukup beraroma dan tidak benar-benar kehilangan rasa tauhu itu. Dan tepung chickpea, walaupun lazat, cenderung menjadi agak kering setelah dimasak.

Dan kemudian, suatu hari, saya fikir, mengapa tidak berkahwin dengan kedua-duanya? Ia tidak boleh menyakitkan. Tepung Chickpea dan tahu sama kaya dengan protein, dan yang tidak memerlukan dinding protein yang kuat pada awal hari? Tumis dengan sayuran, dan dihidangkan pada tortilla atau chapati gandum (atau bungkus bebas gluten, jika anda lebih suka), ia akan menjadi hidangan yang agak sempurna.

Kini, ini adalah satu-satunya cara kedua-dua Desi dan Jay akan makan telur hancur. Sebenarnya, mereka lebih suka daripada perkara sebenar.

Untuk satu, tauhu hanya menghilangkan telur chickpea hancur, jadi jika anda mempunyai seseorang itu di rumah atau di antara teman-teman anda yang akan menghidupkan hidung mereka di tahu, ini adalah cara yang sempurna untuk mendapatkannya dan kemudian gembira. Juga, saya mendapati bahawa rasa tepung chickpea kadang-kadang boleh mengatasi hidangan, tetapi di sini tauhu melembutkan itu dengan ketara.

Saya suka membuang satu tan sayuran ke dalam telur chickpea saya. Lada hijau adalah kegemaran, diikuti oleh daun bawang atau bawang, kadang-kadang wortel, dan bayam bayi. Saya hampir selalu berkhidmat di atasnya dengan satu tan tomato dan beberapa kentang panggang oven yang mudah. Saya memotong kentang dalam dadu yang sangat kecil, garam dan lada mereka, letakkan di atas lembaran penaik yang disembur dengan minyak, semburkan penyedut sekali lagi apabila mereka berada di atas lembaran, dan letakkannya dalam ketuhar panas selama 30-45 minit, melemparkan Mereka sekali sekeliling melalui panggang, dengan spatula.

Apabila saya bekerja di PCRM, pakar diet pernah memberitahu saya bahawa dia selalu memulakan hari dengan kentang kerana mereka meningkatkan tahap serotonin anda. "Makan kentang pada waktu pagi meletakkan anda dalam mood yang hebat pada awal hari," katanya. Dan pastinya benar, kerana dia sentiasa dalam mood yang hebat.

Bahan-bahan
  • 1/2 cawan tepung chickpea
  • 8 oz tauhu firma tambahan (setengah blok)
  • 3/4 cawan air
  • 1 sdt minyak zaitun
  • 2-4 sudu besar ketumbar cincang halus
  • 1 medium bawang, dicincang halus
  • 1 sudu kecil halia parut
  • 1 medium lada loceng hijau, dicincang halus
  • 1 sudu teh serbuk cumin
  • 1/2 sudu teh kunyit
  • 1/2 sudu teh (atau serbuk cili merah)
  • 1 tomato yang disesuai dan dicincang halus
Arahan
  1. Letakkan tepung chickpea dalam pengisar dengan tauhu dan air. Campurkan ke pes yang sangat halus. Mengetepikan.
  2. Panaskan minyak dan tambahkan separuh daun ketumbar dan bawang. Musim dengan garam. Tumis hingga bawang mula mengalihkan lutut, 3-5 minit ke atas api sederhana.
  3. Tambah jintan, kunyit, cayenne, jahe parut dan lada loceng hijau. Tumis selama dua minit, kemudian masukkan campuran tauhu-chickpea dari pengisar.
  4. Biarkan ia berdiri selama satu atau dua minit, kemudian mula kacau campuran tofu-chickpea, sama seperti anda akan mengaduk telur hancur. Ini akan mengambil masa yang lebih lama daripada yang akan membawa anda untuk membuat telur, kerana air perlu menguap, tetapi ia juga akan membantu memasak tepung chickpea mentah dan menjadikannya lazat.
  5. Kacau sering selama kira-kira 15 minit atau sehingga semua air telah menguap. Apabila air berkurangan, campuran akan kelihatan agak rapuh, tetapi ketika anda terus memasak ia akan mendapat pengering, Jauhkan berebutnya sebanyak mungkin dengan spatula. Tambah lebih banyak garam jika diperlukan sebelum campuran itu kering sepenuhnya.
  6. Apabila tiada kelembapan yang dapat dilihat, matikan haba. Jika telur tidak kelihatan
  7. Cukup hancur, tunggu beberapa minit untuk suhu jatuh, kemudian bergaduh dengan spatula.
  8. Taburkan tomato dadu dan sajikan hangat di dalam tortilla atau chapati wraps.
Nota Resipi
  • Bungkus telur chickpea dengan beberapa kentang goreng dadu dan panggang.


EmoticonEmoticon